Faktura

På «Mine sider» kan du se dine fakturaer. Du kan også foreta en prøveavregning.

Ofte stilte spørsmål om faktura

Faktura

Gjennomfakturering

Fremover vil stadig flere kraftleverandører benytte såkalt «gjennomfakturering».

Dvs. at du vil bli fakturert fra din kraftleverandør for både strømforbruk og nettleie.

Pr. juni 2022 har vi samarbeid med Kragerø Kraft AS (SmartEnergi), Fjordkraft AS og Gudbrandsdal Energi AS.

Da får du ikke lengre noen faktura fra oss på nettleie. Alt som gjelder betaling av ditt strømforbruk vil komme fra din kraftleverandør

Annen strømleverandør - hvorfor får vi faktura fra Vestmar Nett AS?

Vestmar Nett AS er netteier i Kragerø kommune der du har strømtilførselen knyttet til. Det er ikke mulig å skifte nettselskap.

Strømleveranse er et konkurranseutsatt marked og her står man fritt til å velge hvilken strømleverandør man vil ha. Fakturaen du får fra Vestmar Nett AS er nettleie (transport av strøm).

Hva betyr strøm levert i henhold til leveringsplikten?

Strøm levert i henhold til leveringsplikten vil si at nettselskapet i din kommune er pliktig til å levere strøm fram til din bestilling hos strømleverandør foreligger, og leverandørbytte er gjennomført.

Leveringsplikten er kun ment som en midlertidig ordning og vil normalt være dyrere enn strøm kjøpt fra en ordinær strømleverandør.

Hvorfor har jeg fått purregebyr på fakturaen som ikke har forfalt?

Purregebyret kommer da fra en tidligere faktura som ble betalt for sent.

Hvor mange regninger får jeg i året?

Alle våre kunder blir avregnet 12 ganger i året.

På hvilke måter kan jeg betale?

Du kan motta/betale regningen via:

Vanlig postgang: fakturaen blir sendt til din postadresse. Du må selv registrere betalingen i din bank/nettbank).

E-faktura: fakturaen blir sendt din nettbank, men må godkjennes av deg for betaling)

Avtalegiro: fakturabeløpet blir automatisk trukket fra din konto på forfallsdato, fakturaen mottas i posten.

E-postfaktura: fakturaen blir sendt til din e-postadresse. Du må selv registrere betalingen i din bank/nettbank.

En kombinasjon av f.eks E-postfaktura og Avtalegiro er et enkelt, smart og miljøvennlig valg. Da blir fakturaen sendt til din e-postadresse og beløpet blir automatisk trukket fra din konto på forfallsdato.

Jeg har mottatt både avregning og opphørsregning - hva gjør jeg?

Hvis du har mottatt både avregning og opphørsregning, må begge fakturaer gjøres opp.

Når strømprisen endres hyppig, hvordan kan jeg vite at fakturaen er korrekt?

For at forbruket i avregningsperioden skal beregnes korrekt er det viktig at vi mottar måleravlesning fra deg.

Fordeling av forbruket i avregningsperioden baseres på gjennomsnittsforbruket til en husholdningskunde i Kragerøs forsyningsområde.